به کارگیری ربات و گیاه در کنار هم
حجم فایل : 17,372.8 کیلوبایت تاریخ بارگذاری : ۲۳ آذر ۱۳۹۵
توضیحات
 شاید اینها را هم بپسندید:

روشی نوآورانه برای فراهم‌کردن آب آشامیدنی پاک

واتر-سیر، دستگاهی که از هوا کره (جو) آب می گیرد!

روشی آسان برای تشخیص سرب و فلزهای سنگین در آب آشامیدنی

نخستین کشتزار در بیابان تنها با بهره‌گیری از «آفتاب و آب دریا»

کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق با مصرف بهینه آب

 

ما در دوران شگفت‌انگیزی زندگی می‌کنیم. 

 

فنآوری هوشمند بخش آشنایی از زندگی روزانه ما شده است. که بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را آسان‌تر و لذت بخش‌تر کرده است. ولی همزمان با این پیشرفت‌ها، موج بازگشت به طبیعت نیز وجود دارد.

 

شمار رو به رشدی پارک و فضاهای سبز در حال ساخت است تا سر و صدای شهرهای شلوغ را جبران کند. در نتیجه، شهرهای ما سبزتر و سبزتر می‌شوند. در flora robotica  ما درست در برخوردگاه این دو تحول کار می‌کنیم.

 

 کار Robotica یک ماجراجویی است، و نمونه بسیار خوبی از پژوهش‌های زیربنایی است. ما می‌خواهیم ربات‌ها و گیاهان را در کنار هم قرار دهیم و این دو را در نقش یکسانی به همکاری وادار کنیم، و سپس می‌خواهیم ببینیم از این هم‌زیستی در کجاها می‌توانیم بهره بگیریم.

 

این موضوعی کاملا گوناگون است.  انسانها از گیاهان بهره‌می‌گیرند و تلاش می‌کنند آنها را در مسیری که می‌خواهند هدایت کنند. ولی ما در اینجا در تلاشیم گیاه را به عنوان یک جاندار بسیار حساس درک کنیم.

 

برای اینکه گیاهان و فنآوری، در کار یکسانی همکاری کنند، باید به همزیستی واداشته شوند.

 

 این کار بسیار چالش برانگیز است. 

 

ولی اگر شدنی شود، کاری انقلابی خواهد بود.

 

این چشم‌انداز تا اندازه‌ای علمی تخیلی است، 

 

چگونه می‌توان گیاهان و ربات‌ها را در کنار هم گذاشت و با این رویکرد به آنچه ما در پیِ آن هستیم رسید؟

 

 واقعیت این است که با دوگونه موجود روبرو هستیم که رقابت نمی‌کنند، به یکدیگر یاری می‌رسانند و با هم همکاری می‌کنند. پس برای همین باید چیزهایی که یک گونه به خوبی می‌تواند انجام دهد ولی دیگری از پس انجامش بر نمی‌آید، را پیدا کنید.

 

برای نمونه، گیاهان بسیار کند هستند و سیستم عصبی ندارند، مغز ندارند، اما رایانش، محاسبه و ساخت سریع چیزی است که ربات‌ها می‌توانند انجام دهند، و بنابراین اگر ما آن را به سیستم بیافزاییم، می‌تواند از گیاه پشتیبانی کند.

 

روشی که این همزیستی را شدنی کند و اکنون ما بر روی آن کار می‌کنیم این است که بتوانیم برخی کارهایی که گیاه انجام می‌دهد را اندازه بگیریم. به نظر می‌رسد تا کنون توانسته‌ایم سرعت رشد، مقدار تبخیر آب، و چیزهایی مانند اینها را اندازه بگیریم. این می‌تواند به ما بگوید کجاها گیاه کارآمد نیست و برای یاری رسانی به گیاه در آن جنبه‌ها به ربات نیاز داریم.

 

هم زمان می‌خواهیم یک سیستم روباتیکی بسازیم که با سیستم گیاه سازگار باشد و در تلاشیم تا چگونگی ساخت با همِ این دو را بیابیم.
پروژهFlora robatica  آرزوهای بزرگی دارد. 

 

برای برآورده کردن آنها، یک پروژه پژوهشی چند رشته‌ای در سطح اتحادیه اروپا تعریف شده است. 

 

ما در یک پروژه بین‌المللی هستیم، شش گروه همکار در شش رشته‌ی گوناگون در پنج شهر از چهار کشور داریم

 

ما "زیست‌شناسانِ گیاه" در  شهر Poznan در لهستان، دانشمندان روباتیک تکاملی (evolutionary robotic)در کپنهاگ، مهندسانِ فناوری اطلاعات و معماری نیز در کپنهاگ داریم. 

 

متخصصان هوش ازدحامی (swarm intelligence) در Paderborn آلمان هستند، متخصصان artificial life zoology در Graz اتریش هستند و آنهایی که در مکاترونیک سر رشته دارند در Stuttgart آلمان هستند.
و آنچه مهم است این است که ما با هم تمام دانشی که برای این پروژه نیاز است را داریم، اما بطور جداگانه هر کدام از ما بخش کوچکی را می‌دانیم.
ما گروهی از مهندسان مکانیک، دانشمندان کامپیوتر، زیست شناسان و معماران داریم،  با ادبیاتها و رویکردهای به کلی گوناگون. پس خیلی حرف برای گفتن به همدیگر داریم ولی این بدان معنا نیست که همیشه یکدیگر را می‌فهمیم. باید این را یاد بگیریم.
ولی زیاد گفتگو می‌کنیم و به آزمایشگاههای همدیگر می رویم. تا یکپارچگی بین ایده‌های ما تضمین شود.
این پژوهش یک سال است که در دست انجام است و هنوز به پرسش‌های بسیاری باید پاسخ داده شود. با این حال، اکنون کاربرد‌های گوناگون دیگری را نیز می‌توان برای این کار شناسایی کرد.

 

پروژه flora robotica  یک پروژه پژوهشی زیربنایی است. پس هنگامی که درباره‌ی کاربردهایش صحبت می‌کنید، می‌تواند هر چیزی را شامل شود.
از کاربردهای محدود گرفته تا دگرگون کردن جامعه!

 

 در خیلی کوتاه مدت، می‌توانم بگویم در حال ساخت چیز زیبایی هستیم. پس از دیدگاه معماری جذاب خواهد بود، شاید مردم خواهان داشتن آن در اتاق نشیمن شان باشند، و از آن لذت ببرند! گیاهی داشته باشند که برای نمونه بتواند برای برخی امور به اینترنت وصل شود.

 

در آینده ممکن است از همکاری انسان، روباتها و گیاهان، ساختارهایی بسازیم که خود را تعمیر کنند، خودشان را پرورش دهند، و خود را با نیازهای در حال تغییر سازگار کنند.

 

پس به یک معماری بسیار پویا خواهیم رسید، که با پیرامونش بسیار هماهنگ است، و می‌تواند در کارها و به روشهای گوناگونی به کار برده شود.

برای آینده بسیار دور فکر می‌کنم با چیزهایی شبیه این می‌توانیم سیاره مریخ را به خدمت خود درآوریم! برای نمونه روباتها با کمک گیاهان بتوانند اتمسفر تازه‌ای برای مریخ بوجود آورند.

اهداف بسیارِ دیگری وجود دارد که به اینکه کدام بخش‌های پژوهش با موفقیت و کدام بخش‌ها با شکست روبرو می‌شود بستگی دارد. اما گمان می‌کنم که چشم اندازهای روشن بسیار زیادی برای این پروژه وجود دارد.

سال‌های پیش رو نشان خواهد داد که کدام‌یک از این چشم اندازها به حقیقت خواهد پیوست. اما هم اکنون نیز پیداست که flora robotica می‌تواند شهر‌های ما و چگونگی تعامل ما با طبیعت و فنآوری را برای همیشه دگرگون کند. 

اگر این ویدیو را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این ویدیو به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید