نخستین جراحی جایگزینی ستون فقرات

نخستین جراحی جایگزینی ستون فقرات
نوآوری بشر در شاخه‌های گوناگونی، همچنان به پیش می‌رود. پژوهشگران برای بهتر کردن زندگی مردم، دستیابی روزانه به دستاوردهای تازه در شاخه‌های گوناگون دانش را ادامه می‌دهند. اکنون، پزشکان در هند، کشوری که این‌روزها رکورددار پرتاب ماهواره بوده است، نخستین جراحی ترمیم ستون فقرات با چاپ سه‌بعدی را به انجام رسانده‌اند.

چاپ سه بعدی و جایگزینی ستون فقرات برای یک خانم بیمار

 

بیمار، زنی ۳۲ ساله‌ی هندی است، که توانایی راه رفتن خود به خاطر بیماری سل پیشرفته، از دست داده است. 

 

این بیماری بیشتر ریه‌ها را درگیر می‌کند، ولی در این بیمار، به خاطر مصرف داروهایی که برای درمان ناباروی‌اش تجویز شده بود، سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده، و بیماری سل به نخاع او گسترش یافته‌است.

 سل به مهره‌های نخست، دوم، و سوم گردن او آسیب زده است، و پشتیبان جمجمه و بخش پایینی ستون فقراتش را از بین برده است.

 

این آسیب نخاعی موجب به وجود آمدن حالت خمیده، ضعف در اندام‌ها، و حرکت غیر ارادی سر، در بیمار شده است. اگر این وضعیت او درمان نمی‌شد، به مرگ می‌انجامید. ولی، گروهی از جراحان بیمارستان Gurgaon راهکار درمانی جالبی را در پیش گرفتند.

 

چاپ ستون فقرات

 

گروهی از جراحان به رهبری دکتر V Anand Naik ، مشاور ارشد جراحی ستون فقرات از انستیتو استخوان و مفاصل Madanta، مهره‌های آسیب دیده را با مهره‌های تیتانیومی‌ای که با چاپ سه‌بعدی ساختند، جایگزین کردند. با بهره‌گیری از اسکن‌های CT و MRI به عنوان مرجع و با چاپگر سه‌بعدی، ایشان نخست ستون فقرات نمونه‌ای که صد درصد به اندازه‌ی نیاز بیمار بود؛ ساختند. سپس پژوهشگرانی از هند، آمریکا و سوئد، آزمایش‌های فراوانی برای بررسی بیومکانیک و مقاومت در برابر تنش بر روی این نمونه انجام دادند، و سرانجام  ایمپلنت تیتانیومی نهایی را ساختند.

 

سپس Naik  و گروهش این جایگزین را بین مهره اول و چهارم گذاشتند، و  شکاف موجود در درون ستون فقرات آسیب دیده را پل زدند. این جراحی در ۱۰ ساعت انجام شد. پس از  جراحی دکتر، Naik به هندوستان تایمز گفت: " جراحی بسیار پیچیده بود. و درمان این بیمار که حالش هر روز وخیم‌تر می‌شد بدون فناوری چاپ سه‌بعدی، شدنی نبود. "

 

گمان می‌رود که بیمار پس از دو هفته بهبود یابد و به زندگی عادی برگردد. سرگذشت این بیمار می‌تواند در کتابهای تاریخ نوشته شود. کاری نشدنی، که فراتر از توانایی پزشکی امروزی بود با همکاریهای پزشکانی از چند کشور، به انجام رسید. "نخستین هایی" که امروزه در هر زمینه‌ای رخ  میدهد می‌تواند به روش‌های رایجی تبدیل شود که جان افراد بسیاری را نجات دهد.

لینک منبع خبر:

 
۱ اسفند ۱۳۹۵
۱۷ فوریه ۲۰۱۷-فیوچریسم |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید