پیش‌بینی مدیر مهندسی گوگل از فناوری

پیش‌بینی مدیر مهندسی گوگل از فناوری
سینگولاریتی چیست و کی روی خواهد داد؟ پیش‌بینی مدیر مهندسی گوگل از زمان هوشمندتر شدن ماشین از انسان و پیامدهای آن در اینجا ببینید.

Ray Kurzweil مدیر مهندسی گوگل است. او به "پیش‌بینی درست از آینده‌ی فناوری‌ها"، شهرت دارد. از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۱۴۷ پیش‌بینی از آینده‌ی فناوری، داشته است که ۸۶ درصد آنها درست و دقیق بوده است. او هفته‌ی پیش در کنفرانس SXSW در Austin تگزاس پیش‌بینی تازه‌ای کرد. و گفت که "تکینگی" (سینگولاریتی) تا ۳۰ سال آینده، روی خواهد داد. تکینگی در فناوری، هنگامی است که نوآوری‌های انسان، ابرهوش یا ماشینی بسازد که از خود او هوشمندتر باشد.

 

 او می‌گوید : تا سال ۲۰۲۹ هوش رایانه به سطح هوش انسان خواهد رسید. ولی تا سال ۲۰۴۵،  توانایی هوش انسانی با ترکیب با هوش مصنوعی‌، چندین برابر خواهد شد و سینگولاریتی پدید خواهد آمد.

این پیش‌بینی که Kurzweil از زمان روی دادن تکینگی داده است، با پیش‌بینی‌های Masayoshi Son رئیس Softbank که سال ۲۰۴۷ را برای پیدایش ماشینهایی با هوش برتر مشخص کرده است، هماهنگی دارد ولی از دیدگاه Kurzweil این فرایند، هم اکنون نیز آغاز شده است.

Kurzweil می‌گوید:"ساخت رایانه‌های دارای هوش انسانی، برای جایگذاری آنها در درون مغز ما و مرتبط کردن مغز ما و رایانه‌ی داخل آن به فضاهای ابری و گسترش هویت ما، سناریویی برای آینده نیست. بلکه از هم اکنون در حال انجام است و بخشی از آن نیز انجام شده است و می‌رود که شتاب بگیرد!

 

باید نگران بود یا نه؟

 

همه می‌دانیم که دیر یا زود، این‌گونه خواهد شد! ولی پرسشی که همه‌ی ما با آن روبرو هستیم این است که: آیا انسان باید از "تکینگی" (سینگولاریتی) هراس داشته باشد؟ همه فکر می‌کنیم که اگر ماشین از انسان هوشمندتر شود به سلطه بر ما گرایش پیدا خواهد کرد.

 

بسیاری از وزنه‌های دنیای دانش و فناوری مانند Stephen Hawking وElon Musk و Bill Gates درباره‌ی آینده‌ی این‌چنینی هشدار داده‌اند، ولی Kurzweil  این‌گونه نمی‌اندیشد و تکینگی را تهدید نمی‌داند! بلکه چشم به راه آن نیز هست. و تصویری که فیلم‌های تخیلی از این رویداد نشان می‌دهند را تنها داستان می‌داند.

 او می‌گوید:"آن تصویرها واقعی نیست. ما در جهان، تنها یک یا دو هوش برتر نخواهیم داشت! همین امروز هم میلیارها هوش مصنوعی داریم".

 

از دیدگاه Kurzweil  سینگولاریتی فرصتی برای گونه‌ی بشر است تا پیشرفت کند. او می‌گوید که همان فناوری‌ای که به ماشین هوشمندی می‌دهد، انسان را نیز بسیار تواناتر می‌کند.

 

آنچه توانایی ماشین را بیشتر می‌کند، توانایی همه‌ی ما را نیز بیشتر می‌کند. و ما را هوشمندتر می‌کند. تا سال ۲۰۳۰ اگر چه شاید هنوز رایانه‌ها به درون بدن ما نرفته باشند ولی لایه‌ی نئوکورتکس یعنی جایی از مغز که با آن می اندیشیم را به فضای ابری متصل خواهند کرد.

 

این ایده‌ی "اتصال نئوکورتکس به فضای ابری" مانند "توری عصبی" (neural lace) جنجالی "الون ماسک" و "متا هوش" (“meta-intelligence” ) رییس هیئت مدیره‌ی بنیاد XPRIZE است.

 

Kurzweil  گفت: " نئوکورتکس‌های ما بیشتر خواهد شد. و ما بهتر و تو دل برو تر می‌شویم! موسیقی را بهتر خواهیم فهمید. همه‌ی توانایی‌های انسانی ما بیشتر خواهند شد ".

 

Kurzweil  به آنهایی که این چیزها را بیشتر فانتزی می‌بینند تا آنچه در آینده روی خواهد داد گفت: ما هم اکنون هم انسان‌هایی داریم که در مغزشان رایانه جایگذاری شده است. بیماران پارکینسون! از این نمونه‌ها هستند. این فناوری، تازه دارد از راه می‌رسد. او پیش‌بینی می‌کند که در دهه‌ی ۲۰۳۰ رایانه‌هایی برای کمک به تقویت مغز، نوآوری خواهد شد که می‌توان آنها را در مغز کاشت!

پس به جای اینکه با روی دادن سینگولاریتی، ماشین‌ها سرنوشت ما را بدست بگیرند، با ما ترکیب خواهند شد. و بر روی همه چیز اثر خواهند گذاشت. با این فناوری‌ها ما می‌توانیم نیازهای فیزیکی همه‌ی انسان‌ها را برآورده کنیم.  می‌رویم تا ذهن‌هایمان را گسترش دهیم و به امکانات برتری که شایستگی آن را داریم دسترسی پیدا کنیم.

 

شاید این ها را نیز بپسندید:

پیش‌بینی دانشمندان از جهان در ۳۰ سال آینده

زندگی در ۵ تا ۱۵ سال آینده چگونه خواهد بود؟

زندگی در شهرهای هوشمند

معماری شهرهای آینده

آتش‌نشانی تا ۱۵ سال آینده این‌گونه خواهد بود!

تاثیر ربات‌ها بر آینده‌ی شغل‌ها

چه مهارت‌هایی بیاموزیم تا در آینده بیکار نشویم

لینک منبع خبر:

 
۲ فروردین ۱۳۹۶
فیوچریسم |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

ناشناس
۱۳۹۶/۰۱/۰۲
0
0
6

سپاس فراوان

ناشناس
۱۳۹۶/۰۱/۰۲
5
0
6

عالی بود

ناشناس
۱۳۹۶/۰۱/۰۶
0
0
5

فوق العاده بود


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید