خیز الون ماسک برای هک مغز

خیز الون ماسک برای هک مغز
الون ماسک می‌خواهد برای افزایش توانایی های شناختی انسان و پیشگیری از منسوخ شدن انسان به دست هوش مصنوعی، رابط رایانه-مغز بسازد.

 به گزارش "وال ستریت ژورنال"، الون ماسک رئیس شرکت‌های SpaceX و Tesla، شرکت تازه‌ای به نام Neuralink  برای پژوهش در زمینه‌ی پزشکی در کالیفرنیا تاسیس کرده است. او می‌خواهد در این شرکت، رابط‌های  رایانه‌-مغز بسازد تا انسان بتواند با آنها تجهیزات الکترونیکی را بطور مستقیم با ذهن کنترل کند.

 

الون ماسک پیش‌تر گفته است که برای پیشگیری از منسوخ شدن انسان به دست هوش مصنوعی باید توانایی‌های شناختی انسان را بالا ببریم.

 

توری سیستم عصبی

 

ماسک ماه‌ها است که سرمایه‌گزاری بر روی رابط‌های مغز-رایانه را بررسی می‌کند. او در کنفرانس Recode's Code در سال ۲۰۱۶ گفت که انسان راههای پرسرعتی برای دریافت داده‌ها از تجهیزات دارد ولی برای وارد کردن داده‌های خود به تجهیزات دیجیتال، خروجی‌های ضعیفی دارد و ما باید خروجی‌های انسان را پرشتاب‌تر کنیم.

 

او در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ در گردهمایی دولت‌ها در دوبی نیز گفت که هوش مصنوعی برای بشر خطرناک است و شاید بتواند انسان را منسوخ کند! و بزودی این چالش بزرگی برای انسان خواهد بود!

 

او از پرداخت یارانه (کمینه‌ی درآمد تضمین شده) به کسانی که بیکار می‌شوند برای کم کردن چالش‌های برآمده از هوش مصنوعی، دفاع کرد ولی همچنین از ضرورت "ادغام هوش زیستی (انسان ها) با هوش مصنوعی" نیز سخن گفت.

 

به گفته‌ی ماسک تا همین‌جا هم ما "سایبورگ" (با دیجیتال ادغام شدن) شده‌ایم. به تجهیزات الکترونیکی‌اتان نگاهی بیندازید. گوشی، رایانه، نرم‌افزارهایی که دارید... هم اکنون نیز لایه‌ی هویتی سومی بنام "لایه‌ی دیجیتال" از شما شکل گرفته است!

 

اکنون مردم با تایپ با انگشتان دست بر روی گوشی‌هایشان با لایه‌ی دیجیتال خود ارتباط دارند. چیزی که بتواند رابط بین مغز و این تجهیزات باشد و ارتباط با پهنای باند بالا(پرسرعت) را بین آنها برقرار کند، می‌تواند همزیستی انسان با ماشین‌های هوشمند را شدنی کند!

 

در داستان های علمی تخیلی این ایده "توری سیستم عصبی" ("neural lace") نام گرفته است که می‌تواند تجهیزات الکترونیکی کاشته شده در بدن را شبکه کند.

 

هم اکنون نیز نمونه‌های موفقی از تجهیزات کاشتنی در سر انسان وجود دارد. همه‌ی آنها برای بازسازی کارکرد سلولهای عصبی شناختی و یا ترمیم آسیب‌های عصبی بوده است. در برخی از آنها از تحریک عمیق مغزی با فرستادن پالس الکتریکی به مغز بهره‌گیری شده است تا عوارض بیماریهای پارکینسون در جاهایی که درمان دارویی جواب نداده است، را کاهش دهد.

 

در شماری از بیماران که ضایعه‌ی نخاعی داشته‌اند نیز تجهیزاتی کاشته شده است تا بتوانند با آنها اعضا‌ی رباتیک ویا حتی اعضای خودشان را کنترل کنند.

 

این‌ها نمونه‌هایی از گذر اینگونه تجهیزات از آزمایشهای حیوانی به مرحله‌ی کاربرد واقعی در انسان در مدت کمتر از یک دهه است.

 

با این وجود به گفته‌ی یک فیزیولوژیست عصبی به نام Gytis Baranauskas از دانشگاه لیتوانی سرعت ارسال داده از مغز به تجهیزات و اعضا‌ی مصنوعی به ویژه برای حرکت‌های پیچیده، هنوز بسیار پایین است. و در اینجا تجهیزات الکترونیکی محدود کننده نیستند بلکه فهم ما از فعالیت های عصبی در مغز کافی نیست .

 

هنوز باید دانشمندان علوم عصبی کارها و پژوهش‌های بسیاری انجام بدهند تا ایده‌ی "توری سیستم عصبی" ("neural lace") به واقعیت نزدیک شود.

شاید اینها را نیز بپسندید:

نخستین کاربرد ایمپلنت مغزی برای ارتباط با ذهن بر روی یک بیمار داوطلب

نوشتن با ذهن

کنترل کامل ربات با ذهن

برای نخستین بار یک مرد ناتوان توانست به یاری یک میانجی رایانه-مغز دوباره حس کند.

نانو‌لوله‌های کربنی جایگزین الکترودهای مغزی

پیش‌بینی مدیر مهندسی گوگل از فناوری

لینک منبع خبر:

Elon Musk Wants to Computerize Your Brain

۱۰ فروردین ۱۳۹۶
۲۸ مارس ۲۰۱۷-لایوساینس |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید