شیرین کردن آب دریا با فیلتر گرافنی

شیرین کردن آب دریا با فیلتر گرافنی
دانشمندان با نوآوری یک صافی گرافنی، آب شور دریا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کنند.

دانشمندان به نقطه‌ی عطف مهمی در شیرین کردن آب شور دریا رسیده‌اند. ایشان با نوآوری فیلتری از اکسید گرافن که کارکردی مانند صافی دارد، آب دریا را از نمک تصفیه می‌کنند.

 

با این که این کار تنها در آزمایشگاه انجام گرفته است ولی نشانگر آن است که در آینده می‌تواند راهی آسان و سریع، برای بهره‌برداری از بزرگترین منبع رها شده‌ی آب، یعنی آب دریا برای برآمدن بر چالش کمبود آب آشامیدنی باشد.

 

یک گروه پژوهشی به سرپرستی  Rahul Nair از دانشگاه منچستر انگلستان که پدید آورنده‌ی این فیلتر هستند اکنون می‌خواهند کارایی این صافی را با کارایی فیلترهای "غشاء پلیمری" موجود در بازار بسنجند.

 

پیش‌تر فیلترهایی با گرافن ساخته شده بود ولی تولید انبوه گرافن با روش‌های موجود دشوار و پر هزینه است. بر پایه‌ی گفته‌های دکتر Nair به بی بی سی :اکنون این پژوهشگران از "اکسید گرافن" بهره گرفته‌اند که از نظر تولید انبوه و هزینه، بر گرافن برتری دارد زیرا با روش‌های آسان اکسیداسیون، در آزمایشگاه تولید شده است. 

 

پیش از این نیز از  اکسید گرافن برای جدا کردن ذره‌های نانو، مولکول‌های زنده، و نمک‌های درشت‌تر، از آب بکار گرفته شده بود ولی برای جدا کردن نمک موجود در آب دریا به فیلترهای ظریف‌تری نیاز است زیرا اکسید گرافن با قرار گرفتن در برابر آب خیس خورده و باد می‌کند و این کار به گشاد شدن سوراخ‌های فیلتر می‌انجامد.

 

اکنون پژوهشگران با آغشتن فیلتر به رزین‌های اپوکسی، از باد کردن آن در آب پیشگیری کرده‌اند. ایشان با این کار توانایی تنظیم اندازه‌ی سوراخ‌های فیلتر، برای جدا کردن همه‌ی گونه‌های نمک موجود در آب دریا را دارند.

 

به گفته‌ی Ram Devanathan  از آزمایشگاه ملی Pacific Northwest ، توانایی جداسازی گزینشی مولکول‌های آب از یون‌ها با بکارگیری لایه‌های فیزیکی (مانند فیلتر اکسید گرافن) راه را برای ساختن فیلترهای ارزان و مقرون به صرفه برای تصفیه‌ی آب می‌گشاید ولی برای ساخت آنها به پژوهش‌ها و بررسی‌های بیشتری نیاز است. همچنین باید دید که مقاومت این فیلتر در درازمدت در برابر آب دریا چگونه است؟

 

 شاید اینها را هم بپسندید:

روشی نوآورانه برای فراهم‌کردن آب آشامیدنی پاک

واتر-سیر، دستگاهی که از هوا کره (جو) آب می گیرد!

روشی آسان برای تشخیص سرب و فلزهای سنگین در آب آشامیدنی

فیلتری برای تصفیه آب آشامیدنی از آرسنیک

نخستین کشتزار در بیابان تنها با بهره‌گیری از «آفتاب و آب دریا»

گرافن چیست؟

لینک منبع خبر:

۱۵ فروردین ۱۳۹۶
۴ آوریل ۲۰۱۷- ساینس آلرت |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید