۶ فایده‌ی بازی‌های ویدیویی

۶ فایده‌ی بازی‌های ویدیویی
بازی‌های ویدیویی آنچنانکه پدر و مادر‌ها می‌گویند شیطانهای نابود کننده‌ی مغز نیستند!

بازی های رایانه‌ای اکنون تنها سرگرمی نیستند بلکه پژوهش‌ها نشان داده است که این بازی‌ها سودمندی‌های گسترده‌ی دیگری نیز دارند. از افزایش ماده‌ی مغز گرفته تا آرام کردن درد.

 

۶ مورد از برترین سودمندی‌های این بازی‌ها را در اینجا ببینید:

 

۱- بازی های ویدئویی سه بعدی می‌تواند ظرفیت حافظه را افزایش دهد.

 

در یک بررسی که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی علوم اعصاب به چاپ رسید، پژوهشگرانی از دانشگاه کالیفرنیا، Irvine با ۶۹ شرکت کننده آزمایشی را به انجام رسانند. پژوهشگران از "یک سوم" داوطلبان خواستند تا به مدت دو هفته "سوپر ماریوی سه بعدی" بازی کنند، از یک سوم دیگر نیز خواستند بازی "پرندگان خشمگین" را بازی کنند، و از گروه سوم نیز خواستند که بازی نکنند.

 

حافظه ی کسانی که ماریو بازی می‌کردند در به خاطر سپردن و انجام کارهای "پی در پی"، بهتر شده بود، ولی در دیگران چنین بهبودی دیده نشد. 

 

نتیجه اینکه شاید "فضای سه بعدی" و "تجربه‌های درگیر کننده‌ای" که فرد در بازی ماریو با آن روبرو می‌شود در بهبود حافظه نقش داشته باشد.

 

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که"بازیکنان بازی‌های ویدئویی به ویژه بازی‌های سه بعدی و پیچیده، کارایی ذهنی بهتری دارند.  

 

۲- بازی‌ها می‌توانند در آرامش درد نقش داشته باشند

 

این یکی، می‌تواند بهترین بهانه در دست شما باشد تا اگر بیمار شدید، تا می‌توانید بازی کنید! - بررسی پژوهش های به چاپ رسیده در مجله آمریکایی "طب پیشگیرانه" در سال ۲۰۱۲ نشان داد که در ۳۸ پژوهش ارزیابی شده، بازی‌های ویدئویی در بهبود روانی و جسمی ۱۹۵ بیمار تاثیر چشمگیری داشته است.

 

افزون بر این، در سال ۲۰۱۰، در پژوهشی که دانشمندان در کنفرانس انجمن درد آمریکا، شواهدی وجود دارد که انجام بازی های ویدئویی، به ویژه بازی‌های واقعیت مجازی، در کاهش اضطراب یا درد ناشی از بیماری مزمن و یا فرایندهای پزشکی کارا است.

 

به گفتهی Jeffrey Gold از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی: "بازی تمرکز بیمار را از درد به روی بازی می‌برد ، به ویژه بازی‌های واقعیت مجازی که افزون بر حس بینایی، حس های دیگر را نیز درگیر می کند".

 

۳- شواهدی برای این که بازی‌ها به بچه‌های نارساخوان یاری می‌رسانند تا خواندنشان را بهبود دهند، وجود دارد.

 

بازیهای ویدئویی برای بچه ها نیز سودمند است!

 

در پژوهشی که در سال۲۰۱۳ در مجله‌ی Cell به چاپ رسید، اثری که انجام بازی‌های اکشن (پر جنب و جوش)، مانند 'Rayman Raving Rabbids'در یاری رسانی به کودکان نارساخوان در سن ۷ تا ۱۳ سالگی و بدون کاهش در دقت می گذارد، بررسی شد.

 

نتایج بازی با درمان‌های عادی خواندن، که می‌تواند وقت گیرتر باشد یکسان و یا حتی بهتر بود. افزون بر این، بازی سرگرمی هم هست در حالی که خواندن شاید خسته کننده باشد.

 

پژوهشگران گمان می‌کنند که سرعت زیاد در این بازی، به بچه‌ها کمک می‌کند دامنه‌ی توجه خود را افزایش دهند، هر چند این هنوز فرضیه است و باید آزمایش شود.

 

۴- تتریس می‌تواند به درمان آسیب‌های روانی که پیامد تصادف‌ها و حادثه‌ها هستند، یاری رساند

 

سال گذشته، به صورت شانسی ۳۷ نفر از کسانی که در بخش اورژانس بیمارستان آکسفورد بریتانیا برای درمان آسیب ناشی از تصادف بستری شده بودند انتخاب شدند تا ۲۰ دقیقه تتریس بازی کنند.

 

از ۳۴ بیمار دیگر که بازی نکردند، خواسته شد به جای بازی، کارهای عادی خود - مانند پیام دادن، حل کردن جدول، و خواندن را انجام دهند.

 

کسانی که تتریس بازی کردند به طور میانگین ۶۲ درصد کمتر به رویداد تصادف فکر می‌کردند.

 

۵- شماری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی شاید در افزایش هوش نقش داشته باشد

 

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله PLoS ONE چاپ شد می‌گوید که بازی  ایکس باکس یا پلی استیشن می‌تواند قوه‌ی تشخیص در انسان را بهبود دهد.

 

پژوهشگران پنج گروه از کسانی که تا کنون از این بازی‌ها انجام نداده بودند را برگزیدند، و ایشان را وادار کردند یک بازی مخصوص گوشی هوشمند را به مدت یک ساعت و برای چهار هفته بازی کنند.

 

سپس با آزمون‌هایی مانند کارهای فکری کوتاه مدت توانایی تشخیص شرکت کنندگان را آزمودند. نتیجه‌ها نشان داد که همه‌ی بازی‌های ویدئویی، چه آرام و چه پر هیجان، عملکرد تشخیصی را در انسان بهبود می‌دهد .

 

۶-بازی کردن با افزایش ماده‌ی مغز رابطه دارد.

 

و سرانجام – در پژوهشی که در سال ۲۰۱۴  به دست پژوهشگران موسسه ماکس پلانک آلمان انجام شد و در Molecular Psychiatry  به چاپ رسید، مشخص شد که با انجام بازی Super Mario 64  اندازه‌ی بخش‌های مغز بزرگتر می‌شود.

 

به ویژه بخش‌های کوچکی از مغز که مسئول جهت یابی فضایی، شکل دهی حافظه، برنامه ریزی راهبردی، و مهارت‌های حرکتی است.

 

پژوهشگران با بررسی مغز کسانی که ۳۰ دقیقه در روز و به مدت دو ماه بازی می‌کردند در زیر دستگاه MRI، دریافتند که ماده خاکستری در هیپوکامپ راست، سمت راست قشر جلویی مغز، و مخچه‌ی آنها در سنجش با گروه شاهد که تا کنون هیچ بازی‌ای انجام نداده‌اند، افزایش یافته است.

 

به گفته‌ی یکی از پژوهشگران به نام Simone Küh:"این نشان می‌دهد که می‌توان با بهره از بازی بخش‌های مشخصی از مغز را آموزش داد"


حالا که دانشمندان هم با شما در انجام بازی هم نظر هستند پس دیگر نگران سرزنش دیگران نباشید!

 

 ولی زیاده روی هم نکنید!

 

خوش خبریم: 

باید یادآوری کنیم که با وجود رفرنسهایی که برای پژوهش‌ها داده‌ایم ولی این ترجمه‌ی یک نوشته‌ی تبلیغاتی است و می‌تواند با بزرگنمایی برخی بخش‌ها و نگفتن برخی دیگر اهداف تبلیغاتی نیز داشته باشد!

 

شاید اینها را نیز بپسندید:

واقعیت افزوده چیست؟

کاربرد واقعیت افزوده در بازی

واقعیت مجازی چیست؟

 لینک منبع خبر:

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
۲۶ آوریل ۲۰۱۷-ساینس آلرت |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید