باتری بی سیم

باتری بی سیم
این باتری بصورت بی‌سیم به پمپ قلب برق می‌دهد، و می‌تواند هزاران بیمار که به خاطر پیامدهای سیم برق رسان به پمپ قلب با خطر مرگ روبرو می‌شوند را نجات دهد.

 اگر کسی را می‌شناسید که قلبش با کمک دستگاه پمپ کمکی بطن (VAD) کار می‌کند و باید این وسیله را برای همیشه باخود داشته باشد، می‌دانید که سیمی از بیرون بدن و از طریق سوراخی در پوست بدن، باتری بیرونی و واحد کنترل را به پمپ قلب در درون بدن وصل می‌کند.

 

ولی با پژوهش دانشمندان استرالیایی که در حال ساخت یک سیستم بی‌سیم برای برق رسانی به VAD ها (این پمپ ها) هستند، این وضعیت ناراحت کننده به تاریخ خواهد پیوست - و افزون بر آن، این سیستم می‌تواند شانس دچار شدن به عفونت در این فرآیند را نیز کاهش دهد.

VAD ها، دستگاه‌های مکانیکی پشتیبان (یاری رسان) قلب هستند که هنگامی که قلب بیمار در پمپاژ خون کم توان و یا ناتوان می‌شود برای کمک به پمپ کردن خون، به کار گرفته می‌شوند. 

 

این دستگاهها در بیمارانی که منتظر پیوند قلب هستند، و یا در دوران بهبودی (بازیابی) پس از جراحی قلب هستند بکار گرفته می شود.

 

با اینکه در نجات‌بخش بودن این دستگاه‌ها نجات بخش هیچ شکی نیست، ولی از آنها بهره‌برداری بسیاری نمی‌شود!

 

Mahinda Vilathgamuwa، مهندس برق دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT) می‌گوید:"با اینکه بر پایه‌ی برآوردهای سازمان ملی بهداشت آمریکا تا ۱۰۰ هزار بیمار نیازمند فوری به این دستگاهها در آمریکا وجود دارد ولی به خاطر خطرهای موجود در استفاده ، تنها شمار اندکی VAD کار گذاشته شده است و شوربختانه، بیماران قلبی بسیاری در برابر بیماری‌های قلبی تسلیم مرگ می‌شوند."

 

خطری که در بهره‌گیری از این دستگاه‌ها وجود دارد، عفونت در نقطه ی ورودی کابل به بدن است.

 

Vilathgamuwa  می‌گوید: "بسیاری از مرگ‌ها به خاطر عفونت رخ می‌دهد، چرا که VAD ها باید با کابلی که از پوست می‌گذرد از یک باتری خارجی که در جلد چرمی گذاشته شده،  برق بگیرند."

"عفونت بیشتر از نقطه‌ی ورود کابل آغاز می شود و این یکی از مهم ترین عوارض به کار گیری VAD است."

 

سراسر بدن انسان‌ها پوشیده از باکتری‌ها و ریز جانداران (میکروارگانیزم ها) دیگر است، ولی پوست ما به خوبی جلوی ورود آنها به بدن را می‌گیرد.

 

 حتی بخش‌های سوراخ‌دار بدن مانند دهان و بینی نیز روش‌هایی برای جلوگیری از ورود میکروارگانیسم های ناخواسته به بدن، دارند.

به وجود آوردن سوراخی در پوست که نتوان آن را به طور کامل بست، راه ورود باکتری‌هایی که در پیرامون و یا بر روی پوست ما هستند، را به بدن باز می‌کند.

 

پژوهشگران سیستم برق رسانی بی سیمی نوآوری کرده‌اند که می‌تواند برق رسانی به پمپ را از کابل بی‌نیاز کند.

Vilathgamuwa می‌گوید: "در سیستمی که ما در حال ساخت آن هستیم یک سیم پیچ مسی سبک وجود دارد که می‌توان آن را در درون بدن کاشت تا به پمپ قلب، یا VAD کاشته شده در قلب، برق برساند. در

بیرون از بدن نیز فرستنده و باتری‌ای خواهید داشت که می‌توان آنها را در یک کیف ویژه گذاشت، پس به هیچ کابلی نیاز نیست."

 

Prasad Jayathurathnage، یکی دیگر از پژوهشگران QUT گفت: "این سیستم تازه که در حال ساخت آن هستیم به طور کامل جایگزین کابل خواهد شد. در آزمایش‌ها، این سیستم به ۹۴ درصد بهره‌وری در برق رسانی به پمپ قلب تجاری، دست یافته است."

 

"ما بررسی‌های آزمایشگاهی بیشتری انجام خواهیم داد تا برای بهبود کارایی در شرایط عملیاتی، سیستم تنظیم فرکانس نوینی ارائه کنیم."

 

شاید اینها را نیز بپسندید:

برق بی‌سیم

شارژ بی‌سیم با نور

شارژ بی‌سیم برای موبایل

شارژر نوآورانه بی سیم

باتری این ساعت با گرمای بدن شارژ می‌شود

پنجره ای به سوی باتری های با ماندگاری بالا

لینک منبع خبر:

 
This Wireless Heart Pump Battery Could Save Thousands of Lives
۹ خرداد ۱۳۹۶
۲۶ می ۲۰۱۷-ساینس آلرت |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید