زمان به بازار آمدن گوشت مصنوعی؟

زمان به بازار آمدن گوشت مصنوعی؟
با وارد شدن فناوری‌های نو، صنایع غذایی می‌رود تا سرانجام جایگزین‌های مناسبی برای گوشت به بازار برساند. اکنون نخستین محصولات جایگزین گوشت به بازار آمده است و مصرف‌کنندگان نیز به تدریج به آنها علاقه‌مند می‌شوند.

گوشت بدون خشونت

.

ساختن طعم و بافت و بوی گوشت طبیعی بطور مصنوعی کار آسانی نیست. همین مقدار کم از گونه‌های نخستین این محصولات نیز با سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر شرکت‌ها به بازار رسیده است.

 

ولی به هر حال هر روز شرکت‌های بیشتری با امید بازگشت سرمایه در درازمدت، به سرمایه‌گذاری بر روی تولید "گوشت مصنوعی" روی می‌آورند.

 

در سال ۲۰۱۶ شرکت Beyond Meat نخستین شرکتی شد که گوشت گیاهی را به قفسه خواروبار فروشی‌ها آورد

 

بزرگترین رقیب این شرکت یعنی شرکت Impossible Foods نیز عرضه چنین گوشتی را در رستوران آغاز کرد تا در آینده به فروش در فروشگاهها برساند.  گوشت گیاهی محصولی است که می‌تواند جایگزین گوشت طبیعی شود.

 

شرکت‌های دیگری نیز هستند که بر روی ساخت گونه دیگری از گوشت مصنوعی کار می‌کنند که گوشت سلولی-گیاهی (cellular-agriculture meats) نامیده می‌شود.

 

این گوشت رشته رشته است و اکنون تولید آن بسیار گران است.

 

برای ساخت نخستین نمونه "بیف برگری" که در شرکت Mosa Meats ساخته شد هزینه‌ای در حدود ۱.۲ میلیون دلار برای هر پوند آن صرف شد.

 

ولی اکنون هزینه ساخت اینگونه برگرها در آزمایشگاه به ۱۱.۳۶ دلار در هر پوند کاهش پیدا کرده است.

 

این قیمت در حد قیمت گوشت گیاهی شرکت Beyond Meat  است که با قیمت ۱۲ دلار در هر پوند به فروشگاهها رسیده است. چنانکه می‌بینید هنوز قیمت هیچ کدام از اینها در حد قابل قبولی برای مصرف کنندگان نیست. چون گوشت طبیعی در خرده فروشی‌ها بطور میانگین با قیمت ۳.۵۴ دلار برای هر پوند عرضه می‌شود.

 

شرکت دیگری بنام Memphis Meats نیز در تلاش برای ساخت گوشت مرغ در آزمایشگاه است. مرغ آنها تا اینجا ۶ هزار دلار برای هر پوند هزینه دارد و هنوز تا مناسب شدن برای عرضه در فروشگاهها فاصله بسیاری دارد.

 

گوشتی مهربانتر با محیط زیست

 

بر پایه‌ی گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) ۲۶ درصد از زمینهای غیر پوشیده شده از یخ کره زمین صرف تولید خوراک دام می‌شود. و سالانه ۱۳ میلیارد هکتار از زمینها نیز به کشاورزی یا مراتع چرای دام اختصاص می‌یابد.

 

همچنین ۱۴.۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای تولیدی انسان در دامپروری و کشاورزی تولید می‌شود.

 

با جایگزین کردن گوشت طبیعی با مصنوعی، می‌توان جلوی این آسیب‌ها را گرفت.

 

اکنون بزرگترین مانع بر سر راه همه‌گیر شدن مصرف گوشت مصنوعی "مطمئن نبودن از تامین مداوم و با هزینه مناسب آن" است.

 

اکنون شرکت‌های بسیاری برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای گذر از این مانع تلاش می‌کنند. با همه اینها به نظر نمی‌رسد که تا پیش از سال ۲۰۲۰ این گونه گوشت‌ها به قیمتی که برای مصرف کننده مناسب باشد برسند.

 

شاید اینها را نیز بپسندید:

تولید گوشت بدون کشتار حیوان

جایگزین‌های گوشت

دستگاه پرورش خوراک گیاهی از سلول‌های گیاهی

چشیدن و جویدن مجازی!

لیموناد مجازی

لینک منبع خبر:

Are Lab-Grown Meats Really the Future of Food?

۱۹ خرداد ۱۳۹۶
۷ جون ۲۰۱۷-فیوچریسم Klara Lant |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید