باتری‌هایی که نیاز انرژی خودروهای پرنده را تامین میکنند

باتری‌هایی که نیاز انرژی خودروهای پرنده را تامین میکنند
پژوهشگران باتری‌های لیتیومی با چگالی‌انرژی بالا و شارژ فوق سریعی برای برآوردن نیاز خودروهای پرنده ارایه کرده اند.
درباره خودروهای الکتریکی زیاد شنیده‌ایم و امروزه خودروهای تمام‌برقی و یا هیبرید را در پیرامون خود در خیابانها نیز میبینیم.

موتور الکتریکی بیش از یک قرن است که در دسترس بوده است و همچنین بیش از یک قرن از حضور خودرو در خیابانها میگذرد. شاید برای برخی از ما جالب باشد بدانیم که حتی از ساخته شدن نخستین خودروی الکتریکی نیز بیش از یک قرن میگذرد! پس چرا در قرن گذشته خودروها تنها بر  پایه‌ی سوخت‌های فسیلی بوده‌اند و تنها از یک دهه‌ی گذشته است که خودروهای الکتریکی به خیابانها رسیده‌اند و بازار آنها در حال رشد سریع است؟ 

پاسخ در پیشرفت تکنولوژی باتری است! 

تا دهه‌ی نود قرن گذشته‌ی میلادی، فناوریهای باتری هنوز در سطحی نبودند که بتوانند نیاز خودروهای الکتریکی را برآورده نمایندزیرا میزان انرژی ذخیره شده در باتری‌ها برای حرکت دادن خودرو در مسافت‌های طولانی کافی نبود!

با پیشرفت فناوریها در شاخه‌های گوناگون، و با اقتصادی‌تر شدن امکانات پرواز، شرکت‌ها و موسسات گوناگونی حتی کار بر روی خودروهای پرنده را نیز را آغاز کرده‌اند. خودروهایی که بتوانند هم در جاده‌ها حرکت کنند و هم بدون نیاز به باند پرواز و یا امکانات پیچیده‌ی فرودگاهی، در هنگام نیاز پرواز کنند.

یکی از انواع خودروهای پرنده که بر روی آن کار میشود eVTOL ها هستند. خودروهایی که میتوانند بصورت عمودی از زمین بلند شده، فرود بیایند (مانند هلی کوپتر یا کواد کوپتر)، و پرواز کنند.

eVITOL


این خودروهای پرنده برقی هستند و به باتری نیاز دارند. با وجود اینکه باتری مناسب برای حرکت خودروهای برقی در جاده، هم اکنون نیز وجود دارد، ولی انرژی مورد نیاز برای بلند کردن خودرو از زمین و یا فرود آوردن امن آن، قابل مقایسه با انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن آن در جاده نیست. این خودروها به باتریهایی نیاز دارند که:  بتوانند انرژی بیشتری در واحد باتری ذخیره کنند؛ بتوانند سریع شارژ شوند؛ و همچنین دوره عمر  طولانی داشته باشند.

خبر خوش این است که پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا باتری‌های متراکم جدیدی را آزمایش کرده‌اند که از نظر وزن و سرعت شارژ و قدرت، ایده خودروهای پرنده برقی eVITOL را منطقی میکند. باتری‌های لیتیومی متراکم (از نظر چگالی انرژی) جهشی در صنعت خودروهای الکتریکی به شمار می‌آیند.

پژوهشگران توانسته‌اند این باتری‌های لیتیومی energy-dense را به کمک یک فویل نیکلی، به سرعت تا دمای مشخصی گرم کنند. باتری در این دما، بدون اینکه آسیب ببیند، امکان دریافت شارژ فوق سریع را دارد.

 خودروهای پرنده گوناگونی تا کنون نمونه‌سازی شده‌اند. این پیشرفت‌ها در صنعت باتری، مسیر رسیدن این گونه وسایل حمل و نقل را به بازار کوتاه میکند.

نتایج این پیشرفت در روز ۷ ژوئن ۲۰۲۱ در ژورنال Joule منتشر شده است.
۱۱ شهریور ۱۴۰۰
خوش خبریم |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید