عصای عصاکِش!

عصای هوشمند
این عصا با کمک فناوری خودروهای خودران، به نابینایان در مسیریابی کمک میکند.
عصای سفید یک وسیله حیاتی برای نابینایان است. ولی اکنون پژوهشگران می‌خواهند عصای کارآمدتری را جایگزین عصای سفید کنند.
در خودروهای نوین، کار موقعیت یابی، مسیریابی، تشخیص موانع، تشخیص راه از بیراهه و هدایت خودکار خودرو به مسیر درست بر عهده «فناوری خودران» است. اکنون پژوهشگران دانشگاه استنفورد، با بهره گیری از این فناوری، عصای هوشمندی طراحی کرده‌اند که میتواند موانع دور و بر خود را تشخیص داده و سمت درست حرکت را به فرد حامل عصا نشان دهد.

آزمایش‌ها نشان داد که نابینایان با کمک این عصا میتوانند سرعت راه رفتن خود را تا ۱۸ درصد به نسبت عصای سفید افزایش دهند.

البته عصای هوشمند چیز جدیدی نیست، ولی این عصا چیزی فراتر از تنها چند سنسور برای تشخیص مانع است.عصا نه تنها وجود مانع را گوشزد میکند، بله نوع مانع را نیز مشخص میکند و در چگونگی گذر از آن به کاربر کمک میکند.

چرخ هدایتگر در عصای هوشمند


عمده فناوری مورد استفاده در این عصا LIDAR (Light Detection and Ranging) است که از تابش لیزر برای تشخیص موانع و فاصله آنها استفاده میکند. نرم‌افزارهای مورد استفاده در این عصا نیز از الگوریتم‌های گوناگون هوش مصنوعی، مانند SLAM (Simultaneous localization and mapping) بهره میگیرند.

این پروژه open source است و شما نیز میتوانید با دانلود نرم‌افزارها، مدارک طراحی و لیست قطعات آن ، نمونه‌ای از آن را بسازید و یا در بهبود آن نقش داشته باشید.

البته به خاطر داشته باشید که این عصا هنوز آزمایشی است و به عنوان یک وسیله کاربردی بی خطر  در زندگی روزمره نابینایان به تایید نرسیده است.

آخرین یافته‌های این پژوهش در ژورنال Science Robotics منتشر شده است.
۲ آذر ۱۴۰۰
دانشگاه استفورد |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید