سگ‌ها مانند انسان حافظه اپیزودیک دارند

سگ‌ها مانند انسان حافظه اپیزودیک دارند
یک پژوهش تازه نشان می دهد که سگ‌ها نیز مانند ما رویدادها را می بینند, به خاطر می سپارند و به یاد می آورند.
سگها کارهای شما را به خاطر می‌آورند

 

 
انسان‌ها توانایی خیره کننده‌ای در به خاطر سپردن و به یادآوری رویدادهای گذشته دارند. حتی رویدادهایی که در زمان وقوع چیز با اهمیتی برای شخص نداشته است. و نیازی به به‌خاطر سپردن آن ندارند! به این حافظه، اپیزودیک می‌گویند.

 

اکنون پژوهشگران می‌گویند که سگ‌ها هم مانند ما، حافظه اپیزودیک دارند.

 

یک بررسی نشان می‌دهد که سگها می‌توانند حرکت‌های پیچیده انسان را  به خاطر بسپارند به یاد آورند.
 
این یافته می‌تواند مرزهای مصنوعی ساخته شده بین انسان و حیوان را از بین ببرد.

 

سگ از گروه نادری از گونه‌های حیوانی است که انسان آنها را باهوش می‌داند. پیدا کردن شواهدی که نشان دهد حیوانات هم حافظه اپیزودیک دارند دشوار بوده است زیرا برای نمونه از یک سگ نمی‌توانید بپرسید چه چیزی را به خاطر می‌آورد؟ پژوهشگران از کلکی به نام "هر کاری می کنم بکن" "Do as I Do." بهره گرفته اند. به سگها آموزش  داده‌اند که هر کاری که شخص می‌کند را انجام دهد. برای نمونه اگر شخص به آسمان پرید و به سگ فرمان "انجام بده" را داد سگ نیز به آسمان می‌پرد.

 

اینکه سگ کاری را که آموزش ببیند را انجام دهد برای ثابت کردن حافظه اپیزودیک کافی نیست. باید نشان داد که آیا سگ کارهای شخص را هنگامی که انتظار تشویق ندارد هم به خاطر می‌سپارد یا نه.

 

برای این کار پژوهشگران به ۱۷ سگ  آموزش تقلید کردن از حرکت‌های انسان با روش  "Do as I Do."  را دادند. سپس به سگ‌ها آموزش دادند که پس از دیدن حرکت های شخص آرام بگیرند و بخوابند. یعنی سگ حرکات انسان را می‌دید و بدون اینکه تشویق شود آرام گوشه‌ای می‌خوابید.پس از مدتی به آنها فرمان "انجام بده" داده می‌شد و سگها حرکت‌ها را به درستی انجام می‌دادند.

 

این کار با فاصله زمانی‌های گوناگون آزمایش شد و نشان داد که در فاصله زمانی‌های بیشتر از یک ساعت نیز سگ ها درست به یاد می‌آورند. ولی هرچه زمان بیشتر می‌شد خاطره بیشتر محو می‌شد.این نشان داد که سگ‌ها حتی هنگامی که انتظار تشویق ندارند نیز رویداد را به خاطر سپرده‌اند و مدتی بعد آنرا به خاطر داشته‌اند. این نشان میدهد که آنها هم مانند انسان حافظه اپیزودیک دارند. 

 

پس سگ‌ها رویدادها را می بینند...به خاطر می سپارند و به یاد می آورند!
 

با حیوانات مهربان باشیم:blush:

 شاید اینها را نیز بپسندید:

تولید گوشت بدون کشتار حیوان

شناسایی 17 گونه بیماری و سرطان با بوییدن بازدم!

سگ‌آهنی پیشرفته‌ و همه‌کاره‌ی گوگل

۴ آذر ۱۳۹۵
۲۳ نوامبر ۲۰۱۶-Cell Press |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید