ماهیچه‌هایی تازه برای انسان‌واره‌ها

ماهیچه‌هایی تازه برای انسان‌واره‌ها
دانشمندان با بهره از رشته‌های یک نایلون، ماهیچه‌های مصنوعیِ تازه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند ربات‌هایِ همدم ما را واقعی‌تر از پیش کند.

 انسانهای مصنوعی با این ماهیچه‌های پلاستیکی واقعی‌تر می‌شوند

 

دانشمندان با بهره از رشته‌های یک نایلون، ماهیچه‌های مصنوعیِ تازه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند ربات‌هایِ همدم ما را واقعی‌تر از پیش کند.

 

به وارون ماهیچه‌واره‌های پیشین، این فنآوری ارزان بوده و ساخت آن نیز آسان است. اگر رباتهایی بخواهیم که خم پذیر باشند، حرکت کنند و مانند گوشت و پوست زنده خود را بازسازی کنند این ماهیچه‌های تازه گزینه بهتری برای ربات‌ها خواهند بود.

 

ماهیچه‌های ربات که از نیلون ساخته شده باشد پیشتر نیز بکارگرفته شده بود ولی اینبار پژوهشگران در دانشگاه MIT فنآوری تازه‌ای را نوآوری کرده‌اند که با گرم کردن و شکل دادن رشته‌های نایلون ماهیچه‌هایی که با دامنه بیشتری جمع شونده و خم پذیر باشند، بسازند.

 

برای این که سیستم درست کار کند، نخ نایلونیِ ماهیگیری، فشرده شده است که سطح مقطع آن به جای دایره به شکل مستطیل یا مربع درآید. 

 

پژوهشگران با گرما دادن به نخ با ترکیبی از مقاومت‌های الکتریکی، فرایندهای شیمیایی و پرتو لیزر توانسته‌اند نخ را به چپ و راست، در مسیر دایره‌ای و شکل 8 حرکت دهند.

 

برای خم پذیری از "نایلون با جهت یافتگی بالا" ( highly oriented nylon ) بهره‌گرفته شده است. در این نایلون‌ها رشته‌ها همه در یک راستا هستند که با گرما دیدن طولشان کوتاه می‌شود ولی قطر آنها افزایش می‌یابد.

 

پژوهشگران دریافتند که اگر یک سمت رشته‌ها گرما ببیند  پیش از نفوذ گرما به سمت دیگر منقبض می‌شوند که این  باعث خم شدن می‌شود.

 

بر پایه آزمایش‌های اولیه این ماهیچه‌ها‌ی ساخته شده با نایلونِ تازه برای تا ۱۷ بار خم و راست شدن در ثانیه مناسب هستند و سرجمع توانایی ۱۰۰ هزار بار خم و راست شدن را دارند. این بدان معنی است که ربات‌های خدمت کار آینده می‌توانند از طول عمر کافی برخوردار باشند.

 

یک مهندس بنام Geoffrey Spinks  از دانشگاه Wollongong استرالیا می‌گوید:این ایده‌ای ساده است که واقعا کارا است. مواد سازنده آن ارزان است. روش ساخت نیز آسان و متنوع است. به کار اندازی ماهیچه با مختصری الکتریسیته امکانپذیر است. کاراییِ خم پذیری آن در زاویه، نیرویی که تولید می‌کند و سرعت، چشمگیر است.

 

کاربردهای این فناوری از فناوری  Westworld-style robots  بسیار فراتر است. ماهیچه‌های خم پذیری مانند این، کاربردهای گسترده‌ای خواهند داشت. برای نمونه در تجهیزات بایو مدیکال 

کاربردهای دیگر آن می‌تواند در خودروهای با شکل آیرودینامیک متغیر، کفشهای با بند خودکار و لباسهایی که به اندازه و شکل بدن درمی‌آیند باشد.

 

هنوز زمانی برای به بازار آمدن محصولاتی با این فناوری گفته نشده است ولی امیدواریم که زمان دوری نباشد.

 

لینک منبع خبر:

۶ آذر ۱۳۹۵
۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ – ساینس آلرت-David Nield |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید