اینترنت پرسرعت و ارزان در سراسر زمین

اینترنت پرسرعت و ارزان در سراسر زمین
الون موسک می‌خواهد با ۴۴۲۵ ماهواره به سراسر زمین اینترنت ارزان و پرسرعت برساند
🔵پوشش اینترنتی برای همه کره زمین با SpaceX، با ده برابر سرعت بیشتر از NBN

 

SpaceX   شرکتی که بنیانگذار آن Elon Musk است، کسی که پیش از این نیز سفینه فضایی مریخ را ساخته و خبرساز شده بود. اکنون SpaceX   گام بزرگی را برداشته و می‌خواهد همه سیاره زمین را با اینترنت پرسرعت پوشش دهد. 

 

این شرکت در روز 15 نوامبر فرم خدمات بلندمدتی را در FCC (کمیته ارتباطات فدرال) پرکرده و بهره‌برداری از 4425 ماهواره را درخواست نمود. می دانید اینهمه ماهواره یعنی چه؟ یعنی سرسام آور! 

 

بر پایه‌ی داده‌های Union of Concerned Scientists، هم‌اکنون 1419 ماهواره به دور زمین در گردشند. همچنین برآورد می شود که نزدیک به 2600 ماهواره‌ی از کارافتاده نیز در فضا معلق باشند؛ ولی حتی با در نظرگرفتن این ماهواره‌ها نیز، ناوگان موردنظر شرکت SpaceX   بیشتر از هرچیزی است که تا کنون در فضا بوده است.

 

برخی از بزرگترین ماهواره‌های مخابراتی وزنشان تا چند تُن بوده، در اندازه‌های یک اتوبوس، و مدارشان در فاصله 35 هزار کیلومتری بالای سیاره زمین است.  

 

با نگاه به درخواست‌نامه‌ی این شرکت، به نظر می‌رسد که ماهواره‌های آنها از این ماهواره‌های سنگین نباشند. 

 

سنگینی هر کدام از ماهواره‌های SpaceX  برابر 386 کیلوگرم است و تقریبا به بزرگی یک خودروی مینی‌کوپر خواهد بود. ارتفاع مدار چرخش آنها 1150 تا 1275 کیلومتر خواهد بود. 

 

به گفته‌ی ایشان، هر ماهواره می‌تواند پهنه‌ای بیضی شکل به قطر 2120 کیلومتر را پوشش دهد. 

 

در درخواست‌نامه ایشان نوشته‌شده که: این سامانه دامنه‌ی بزرگی از خدمات اینترنتی و ارتباطی را برای شهروندان، شرکت‌ها، انجمن‌ها، و کابران دولتی و تخصصی در سراسر جهان فراهم می‌کند. 
 
ایشان پیش بینی کرده‌اند که بهره‌برداری از این سامانه در دو فاز انجام خواهد شد. 

 

در فاز نخست، می‌خواهند 1600 ماهواره را در یک مدار به فضا بفرستند و سپس 2825 ماهواره‌ی دیگر را به چهار لایه با ارتفاع‌های گوناگون پرتاب کنند. 

 

ایشان نوشته‌اند که: SpaceX با بهره‌برداری از 800 ماهواره‌ی نخست، می‌تواند خدمات اینترنتی را برای ایالات‌متحده و همه‌ی کشورهای دیگر فراهم کند. سپس با بهره‌برداری از همه‌ی ماهواره‌ها، خدمات اینترنت با پهنای‌باند بالا (تا 1گیگابایت در ثانیه برای هر کاربر)، و با سرعت بالا را برای همه‌ی مصرف‌کنندگان در امریکا و جهان فراهم می‌کنند. 

 

سرعت‌های توربو

 

«سرعت 1 Gbps برای همه» بسیار بالا است. 

 

بر پایه‌ی گزارش Akamai درباره "وضعیت اینترنت"، سرعت متوسط اینترنت در جهان در سال 2015 برابر با 5.1 Mbps -200 بار کمتر از برنامه‌ی هدف SpaceX – بوده و سرعتهای بالاتر کنونی بر پایه‌ی ارتباطات کابل و فیبرنوری می‌باشند. 

 

سریعترین و گرانترین اتصال اینترنتی امروزی را شبکه NBN استرالیا با سرعت 100 Mbps دارد. 

 

چند نکته‌ی برجسته را مستقیم از درخواست‌نامه SpaceX در زیر ببینید:

 

  •  ظرفیت بالا: هر کدام از ماهواره‌های SpaceX  ظرفیت کل DownLink  از 17 تا 23 Gbps را بسته به دامنه‌ی ترمینال کاربر به او خواهند داد. با فرض میانگین 20 Gbps، در نخستین فاز با 1600 ماهواره، ظرفیت انباشته کل برابر با 32 Tbps خواهدبود. SpaceX ماهواره‌ها را، بر پایه برنامه توسعه چند ساله، به صورت دوره‌ای بهبود خواهد داد تا ظرفیت را از این نیز بالاتر ببرد.
  • سازگاری بالا: این سامانه با بهره‌گیری از فناوری آرایه‌های فازی، می‌تواند به روشی پویا در دامنه گسترده‌ای چرخیده و ظرفیت مورد نیاز را در جایی که نیاز است فراهم کند. ارتباط میان ماهواره‌ها اُپتیکال است که اجازه می‌دهد ترافیک در مدار به نرمی توزیع شود. همچنین، چون آنها مانند شبکه‌ی ستاره‌ها باهم در ارتباطند، می‌توان مطمئن بود که فرکانس‌ها دوباره در ماهواره‌های دیگر به کارگرفته شده و انعطاف‌پذیری و ظرفیت کل سامانه را افزایش خواهد داد. 
  • خدمات پهنای باند: این سامانه می‌تواند خدمات پهنای باند را برای هر کابر تا 1 Gbps فراهم کند. این سامانه، با بهره‌گیری گیری از مدارهای نزدیکتر به زمین، می‌تواند به زمان واکنش نزدیک به 25 تا 35 میلی‌ثانیه نیز برسد. 
  •  پوشش جهانی: با بهره‌برداری از 800 ماهواره‌ی نخست، این سامانه پوشش اینترنتی ایالات متحده و کل دنیا را فراهم می‌کند، با بهره‌برداری از همه‌ی سامانه می‌توان ظرفیت و "در دسترس‌بودن" سامانه را در خط استوا و در قطب‌های زمین به اندازه‌ی پوشش جهانی کامل افزایش داد.  
  •  ارزان: SpaceX  طراحی سراسر سامانه‌ی خود را از آغاز بر پایه‌ی بهای منطقی و اعتماد به شبکه گذاشته است، این نکته از طراحی و ساخت اجزای فضا و زمین، تا راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه، گسترش ترمینال‌های کاربران، و نرخ عضویت کاربر نهایی، موردنظر بوده است.  
  •  به‌کارگیری آسان: طراحی آنتن آرایه‌ی فازی SpaceX این امکان را به کاربر خواهد داد که آنتن را به آسانی بر روی دیوار یا بام نصب کرده و آن را به کار بگیرد. 

 

 ماهواره‌ها دارای عمر 5 ساله و 7 ساله بوده و یک سال پس از پایان عمرشان از بین خواهند رفت. 

 

Musk، بنیانگذار این شرکت، در ژانویه 2015 از پروژه صورت فلکی ماهواره‌ای بی‌نام سخن به میان‌آورد، سپس برای آزمایش فناوری‌های  آن درخواست مجوز کرد. 

 

بر پایه‌ی نوشته‌ای در ژوئن 2015 در واشنگتن‌پُست، Musk هزینه این پروژه را 10 میلیارد دلار برآورد کرده بود –"گویی که کل اینتنرت در فضا نوسازی می‌شود". همچنین در آن گزارش گفته‌شده‌بود که شرکتهای گوگل و Fidelity  نیز یک میلیارد دلار در شرکت Musk سرمایه گذاشته و از پروژه پشتیبانی نموده‌اند، برای همین می‌دانیم که هرگاه این شبکه آماده‌ی بهره‌برداری باشد این دو شرکت بخشی از آن را در کنترل خود خواهند داشت. (شرکت مادر شرکت گوگل به نام Alphabet خود نیز بر روی گسترش شبکه اینترنت با فرستادن ماهواره‌ها، بالون‌ها و پهبادها به آسمان، مشغول است). 

 

درخواست تازه‌ی SpaceX تنها دو ماه پس از انفجار یک موشک آنها در جریان یک آزمایش راه‌اندازیِ معمولی بود. آن موشک در حال حمل ماهواره 200 میلیون‌دلاری AMOS-6 شرکت فیس‌بوک بود که می ‌خواست با آن پوشش اینترنت رایگان به بخش‌هایی از آفریقا را به ثبت برساند. 

 

هنوز درباره‌ی زمان‌بندی انجام پروژه SpaceX  چیزی گفته نشده است. 
 

در ادامه ببینید: 

:small_blue_diamond: بالون‌های اینترنت‌پراکَنِ گوگل
:small_blue_diamond: "اینترنت اشیا" چیست؟
:small_blue_diamond: اینترنتی سریع‌تر: شبکه‌های با سرعت "ترابیت" با موفقیت آزمایش شدند
 

لینک منبع خبر:

SpaceX wants to cover the globe with an internet service 10 times faster than the NBN

۷ آذر ۱۳۹۵
۱۷ نوامبر ۲۰۱۶-بیزینس اینسایدر-DAVE MOSHER |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

صادق
۱۳۹۶/۱۱/۰۷
5
1
1

اینترنت خیلی خوبه آگاهی میاره و خیلی جاها هم به درد مردم میخوره به شرطی که مردم فرهنگ استفادشو بلد باشن و رعایت کنن انشاالله هم مردم روز به روز آگاهی پیدا میکنن و بروز میشن به دولت ایران توصیه میکنم از این پرژه حمایت کنه و سرمایه گذاری کنه رو اون خیلی جاها هستن تو ایران که اینترنت نداره


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید