سیستم ترابری دارو در بدن با الگو از ویروس

سیستم ترابری دارو در بدن با الگو از ویروس
دانشمندان یک سیستم کارگوی میکروسکوپی بین سلولها با الگو گرفتن از ویروس ها طراحی کرده اند.

 کارگوی دارو در درون بدن!

 

دانشمندان نقشه‌ای  ساخته‌اند که سلول‌ها را به ساختن یک سیستم کالارسانِ "ویروس-مانند" وا میدارد. این سیستم می‌تواند ترابری محموله‌های درخواستی را در بین سلول‌ها به به‌عهده بگیرد!

این پژوهش گامی به سوی رساندنِ بابرنامه‌ی دارو و درمان به سلول‌های مشخصی از بدن است.

 

دکتر Wesley Sundquist، از دانشگاه یوتا می‌گوید ما در حال تغییر نگاهمان به ویروس هستیم. ویروس‌ها به عنوان یک عامل بیماری شناخته می‌شوند، ولی اکنون آنها الگوی ما برای ساخت ابزاری نوین هستند.

 

 با الگو گرفتن از روشی که ویروسها عفونت را از سلولی به سلول دیگر جابه جا می‌کنند، دستورالعمل هایی برای انجام یک‌سری فرآیند های خودکار طراحی شده است که کار ترابری بین سلول‌ها را به انجام برساند.

 

نانوقفسه‌هایی که شبیه توپ فوتبال بوده و از روی نقشه، خود را مونتاژ می‌کنند، پیشتر ساخته شده بودند. ولی اکنون پژوهشگران با افزودن بخش ویژه‌ای از کد ژنتیکی  ویروس به این نانو قفسه‌ها، به آنها توانایی بسته بندی شدن در غشاء سلولی و جابجایی از سلولی به سلول دیگر را داده‌اند. درست مانند شاتل فضایی که از زمین به ایستگاه فضایی بار می‌برد، کپسولِ نانو قفسه از یک سلول جدا می‌شود و به سلول دیگری می‌رود و به آن چسپیده و محموله خود را در آن تخلیه می‌کند.

 

در این پژوهش بارِ نانو قفسه‌ها چیزی است که دانشمندان بتوانند حرکت آن در درون بدن را دنبال کنند. 

 

گام بعدی طراحی نانو قفسه‌هایی است که بتوانند دارو یا مولکول‌های کوچک را از سلولی به سلول دیگر ببرند.

 

از آنجا که این سیستم ترابری دارو بیولوژیک هستند از سایر ابزار نانوی مصنوعی با بدن سازگار تر هستند.

 

دکتر King یکی دیگر از پژوهشگران می گوید: ما توانایی طراحی پیوسته و بادقت پروتئین‌هایی با ساختارهای موردنیاز برای این کار را داریم.

 

تصمیم دانشمندان برای مدل کردن این‌گونه از ترابری با الگو از کارکرد ویروس‌ها تصادفی نبوده است. گروه دکتر Sundquist سالهاست که بر روی ویروس ایدز پژوهش می‌کنند و در این پژوهش‌ها آنها اینکه چگونه ویروس‌ها عامل بیماری را از سلولی به سلول دیگر جابه‌جا می‌کنند را دریافته‌اند.

 

سیستم ترابری ویروس پایه باید سه ویژگی داشته باشد:

 

  • بتواند به دیواره سلول بچسبد
  • خود را مونتاژ کند
  • از سلولی به سلول دیگر حرکت کند

 

سیستمی که دانشمندان طراحی کرده‌اند  این ویژگی‌ها را دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که چنین سیستمی کارا است ولی هنوز تا بار کردن دارو به این سیستم ترابری کارهای زیادی باید انجام بگیرد. برای نمونه ایشان هنوز باید ببینند که آیا این کپسولها میتوانند مسیرهای طولانی در بدن را بروند و مقدار موردنیاز دارو را نیز بارگیری کنند یا نه؟!

 

لینک منبع خبر:

۱۱ آذر ۱۳۹۵
۳۰ نوامبر ۲۰۱۶– ساینس دیلی- University of Utah Health Sciences |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید