ابررایانه‌هایی با ۸ هزار برابر سرعت بیشتر

ابررایانه‌هایی با ۸ هزار برابر سرعت بیشتر
شرکت HP نمونه اولیه ابر رایانه‌ای را ساخته است که ۸ هزار برابر از سریعترین رایانه شخصی موجود سریع‌تر است.

 ابر رایانه‌ی شرکت HP

 

این هفته شرکت HP از یک نمونه اولیه از سیستم رایانه جاه‌طلبانه خود، پرده برداری کرد. به این رایانه فَرنام(لقب) "ماشین" (the Machine) را داده‌اند.

 

این رایانه نخستین نمونه از گونه رایانه‌هایی است که "پردازشِ حافظه-پایه" (memory-driven computing) دارند.

 

"پردازش حافظه-پایه" -که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ از آن سخن به میان آمده است- با اتکای بیشتر بر حافظه (memory) در پردازش‌ها به‌جای پردازنده‌ها(processors)، فنآوری رایانه را بهبود بسیاری می‌بخشد.

 

با اینکه رایانه ساخته شده یک نمونه اولیه برای اثبات درستی این مفهوم در تولید رایانه است ولی همین هم بخشی از توانایی‌های ادعا شده برای این‌گونه از رایانه‌ها را به رخ می‌کشد.

 

شرکت HP می‌گوید، شبیه‌سازی‌هایش نشانگر این است که رایانه‌ی با "پردازش حافظه-پایه" می‌تواند سرعت پردازش را تا ۸ هزار برابر رایانه‌های کنونی بهبود دهد.

 

پیش از اینکه زیاد هیجان زده شویم بهتر است بدانیم که این رایانه تا آمدن به بازار مصرف عمومی سالها فاصله دارند و مصرف کنندگان نخست آن شرکتهایی مانند فیس بوک و یوتیوپ که به سرورهای بسیار قدرتمند نیازمند هستند می‌باشند.

 

شرکت HP می‌گوید با این که این رایانه‌ها ابزاری برای شرکت‌های بزرگ است ولی این رویکرد در پردازش می‌تواند علاوه بر رایانه به کالاهای مصرفی عمومی مانند تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های متصل به اینترنت و اینترنت اشیا نیز راه یابد.

 

"پردازش حافظه-پایه" چگونه این سرعت را در پردازش ایجاد می‌کند؟

 

ماشین (the Machine) برای دسترسی به حافظه در هسته پردازنده خود از فتونیک(جابجایی داده با نور) بهره می‌گیرد. این کار در رایانه‌های کنونی با جابجایی الکترون انجام می‌شود.

 

در رایانه‌های کنونی باید داده‌ها بین پردازنده‌های گوناگون جابجا شود که این پردازش را کُند می‌کند ولی در رایانه شرکت HP همه پردازنده‌ها همزمان به حافظه دسترسی دارند و سریعتر کار می‌کنند. با افزایش حافظه می‌توان سرعت را بیشتر هم کرد.

 

این نمونه اولیه با ۸ ترابایت حافظه کار میکند که ۳۰ برابر سرورهای کنونی و صدها برابر بیشتر از حافظه RAM در رایانه‌های شخصی است.

 

شرکت HP می‌خواهد رایانه‌هایش را با صدها ترابایت حافظه بسازد که آنها را بسیار قدرتمندتر می‌کند. این به توسعه گونه تازه‌ای از تراشه های RAMبه نام  memristor می‌انجامد که می‌توانند هنگامی که رایانه خاموش باشد نیز داده‌ها را در خود نگهدارند.

 

فناوری memristor هنوز در حال توسعه است ولی HP امیدوار است که این فناوری را در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ به بازار برساند.

 

گمان می‌رود که رایانه‌های با "پردازش حافظه-پایه"  بهبود بسیار بزرگی در کارایی رایانه‌ها به وجود آورند. منتظر می‌مانیم تا ببینیم!

 

لینک منبع خبر:

۱۳ آذر ۱۳۹۵
۲ دسامبر ۲۰۱۶-ساینس آلرت-PETER DOCKRILL |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید