ثبت و هشدار زمین لرزه بر روی گوشی هوشمند

اپ هشدار زمین لرزه
نرم‌افزار کاربردی ثبت زمین لرزه در گوشی‌‌های هوشمند، در ۶ ماه نخست بهره برداری ۲۰۰ زمین لرزه را شکار کرده است.

 نرم‌افزار  کاربردی لرزه نگار MyShake

 

یک برنامه کاربردی به نام MyShake روش شکار زمین لرزه ها را دگرگون کرده است.

 

این برنامه، گوشی‌های هوشمند کاربران را به سیستم لرزه‌نگار تبدیل می‌کند. نخستین نتایج از این پروژه بیانگر کارآمدی آن است.

 

Qingkai Kong از دانشگاه برکلی که در ساخت این برنامه همکاری کرده است ‌می‌گوید:ما با شگفتی دیده‌ایم که نرم افزار MyShake نه تنها زمین لرزه‌های بزرگ که حتی لرزه‌های کوچک را نیز شکار کرده است.

 

 از ماه فوریه ۲۰۱۶ که از نرم‌افزار بهره‌برداری شده است تا کنون ۲۰۰ رویداد لرزه‌ای را در سراسر دنیا را با بهره‌گیری از داده‌های ثبت شده در گوشی‌های ۲۰۰ هزار کاربری که این نرم‌افزار اندرویدی  را نصب کرده اند، شکار کرده است.

 

Rémy Bossu از  مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه در فرانسه می‌گوید: گروه های بسیاری، پیشتر بر روی این‌گونه نر‌ افزارها کار کرده بودند ولی MyShake نخستین نرم‌افزاری است که به درستی کار می‌کند.

 

اکنون نرم‌افزار تنها داده‌های لرزه نگاری را ثبت می‌کند ولی Kong می‌خواهد در ویرایش‌های بعدی سیستم هشدار نیز به نرم افزار بیفزاید تا زمین لرزه را به موقع به کاربر خود خبر دهد تا فرصت پناه گرفتن داشته باشد.

 

دقیقه طلایی

 

امید می رود که MyShake جای خالی  شبکه‌های لرزه‌نگاری در جاهایی که این حس‌گرهای گران‌بها کم شمار هستند را به عهده بگیرد.

 

برای نمونه در نپال با وجود پر شمار بودن زمین لرزه،  شمار بسنده از حس‌گرهای لرزه نگار وجود ندارد ولی بسیاری از مردم گوشی هوشمند دارند.

 

اکنون شمار کافی از شهروندان نپال Myshake را بر روی گوشی هایشان دارند. برای همین دادن هشدار زودهنگام برای زمین لرزه به کاربران به مانند آنچه در کشورهای ثروتمند با بکارگیری حسگرهای گران‌بها انجام می گیرد، شدنی شده است.

 

در ژاپن یک شبکه متراکم از حسگرهای لرزه‌نگار وجود دارد که می‌تواند با دریافت صدای لرزش  بطور آنی همگان را آگاه نمايد. این کار تا یک دقیقه زودتر از رسیدن لرزه هشدار می‌دهد. این زمان بسیاری نیست ولی برای پناه گرفتن در زیر میز یا متوقف کردن قطار کافی است!

 

Kong معتقد است که MyShake  نیز با وجود چندصد گوشی هوشمند در هر۱۰۰ کیلومتر مربع  می‌تواند همین  گونه هشدار را بدهد.

 

یکی از بزرگترین چالش ها در کاربرد گوشی هوشمند برای لرزه نگاری چگونگی تشخیص زمین لرزه از لرزش های دیگر بوده است.

 

حس‌گرهای شبکه‌های لرزه نگاری مانند تلفن بر روی دسته‌های عکسبرداری سلفی سوار نمی‌شوند و یا در جیب و یا دست و کوله‌پشتی کاربران لرزیده نمی‌شود. بنابراین می‌تواند لرزش‌های زمین را با دقت ثبت کند ولی در گوشی هوشمند به این آسانی نیست!

 

برای پیروز شدن بر این چالش گروه پژوهشی MyShake از یک شبکه عصبی بهره‌گیری کرد تا بتواند لرزش‌های معمولی را از لرزش‌های زمین تشخیص دهد.

 

با دریافت هر لرزه از حسگر گوشی هوشمند، این نرم‌افزار آنرا بررسی می‌کند و به سرعت تشخیص می‌دهد که این یک زمین لرزه است یا یکی دارد گوشی را تکان میدهد!

 

شبکه‌ای از گوشی‌های هوشمند مجهز به نرم افزار MyShake بسیار خوب کار می‌کند. این سیستم هم می‌تواندامواج P که سرعت بیشتر ولی تخریب کمتری دارند را ثبت کند و هم امواج S که آرامتر حرکت می‌کنند ولی خرابی بیشتری به بار می آورند را ثبت می‌کند. با ثبت تفاوت بین امواج P و S می‌تواند مرکز زمین لرزه را تشخیص دهد.

لینک منبع خبر:

 
۱۴ آذر ۱۳۹۵
۱ دسامبر ۲۰۱۶-نیوساینتیست-Timothy Revell |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

مسعود از تهران
۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
6

سلام دوستان سایت، لینکی چیزی و یا اطلاعات بیشتر از این نرم افزار ندارید؟ ممنون از سایت و کانال بسیار عالی تون موفق باشید

مدیر سایت
۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
3

با سپاس از لطف شما


لینک وبسایت این اپلیکیشن:


http://myshake.berkeley.edu


مسعود گنجی
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
2

برنامه بسیار مهمی هستش ممنونم ازتون و تشکر میکنم از وبسایت بسیار خوبتون

حمید
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
4
0
2

سپاسگزار .بسیار عالی


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید