درمانی تازه برای سرطان پروستات

درمانی تازه برای سرطان پروستات
سرطان پیشرفته‌ی پروستات مردی، پس از آنکه پزشکان تومور او را با میزان زیادی تستوسترون ترکاندند (سوزاندند)، ناپدید شد.این درمانی امید بخش است.

درمان سرطان پروستات با تستوسترون

 

این درمان در بیشتر ۴۶ بیمار دیگری که زیر این درمان آزمایشی بودند نیز  بهبود نشان داد.

 

برونداد‌های نخستین از این آزمایش‌های بالینی، غیر منتظره هستند، چرا که گمان می‌رود سرطان پروستات از تستوسترون به عنوان سوخت بهره می‌گیرد، و روش بسیاری از درمان‌های کنونی بر پایه محروم کردن تومورها از این هورمون است.

 

پژوهشگر Sam Denmeade از دانشگاه علوم پزشکی جانزهاپکینز در بالتیمور گفت: "نتایج غیر منتظره و شگفت‌انگیز است" 

 

"هدف ما شوک دادن به سلول‌های سرطانی با گذاشتن آنها در معرض مقدارهای بسیار زیاد و در پی آن مقدارهای بسیار پایین از هورمون تستوسترون در زمانی کوتاه است."

 

این گروه پژوهشی، درمان آزمایشی را بر روی ۴۷ مرد که دچار سرطان پروستات پیشرفته بوده‌اند و همه آنها به درمان با بهره‌گیری از آخرین داروهای هورمون درمانی: enzalutamide و abiraterone، مقاوم بودنده‌اند، آزموده است.

 

بیشتر درمان‌های سرطان پروستات در چند دهه گذشته، بر پایه نایاب کردن تستوسترون در پروستات بوده‌اند. ولی تومورها به سرعت می‌تواند به این درمان مقاوم شوند و نتایج آزمایشگاهی در گذشته نشان داده بود که سطح بالایی از هورمون می‌تواند سلول‌های سرطان پروستات را سرکوب کند و یا حتی از بین ببرد.

 

بنابراین تیم پژوهشی جانز هاپکینز تصمیم گرفت تا روش دیگری را بیازماید – ایشان به بیماران دست کم سه دور چیزی که آندروژن دو قطبی درمانی (BAT) نامیده می‌شود دادند. این روش شامل فراوان کردن و نایاب کردن هورمون تستوسترون است.

 

این چرخه شامل سه دور تزریق دوز بالای تستوسترون در هر ۲۸ روز است، در حالی که همزمان به مردان دارویی داده می‌شود که جلوی تولید طبیعی تستوسترون از بیضه‌ها را می‌گیرد.

 

این بدان معناست که هنگامی که تستوسترونِ دریافت شده از نخستین تزریق تمام می‌شد، مردان هیچ تستوسترونی در سیستم‌های بدن خود نخواهند داشت.

 

میزان موفقیت درمان با پایش اندازه تومورهای مردان، و نیز سطوح آنتی‌ژن ویژه‌ی پروستات (PSA) که نشانگر سرطان پروستات است، اندازه گیری شد.

 

بروندادهای BAT چشمگیر بود - سطوح PSA در نزدیک به ۴۰ درصد از ۴۷ بیمار شرکت کننده در آزمایش،کاهش یافت، و در نزدیک به ۳۰ درصد از ایشان به کمتر از نصف کاهش یافت.

 

در یک مرد که تا کنون ۲۲ چرخه درمان (نزدیک به دو سال) را سپری کرده است، تومور کاملا از بین رفته است.

 

Denmeade گفت: "در بسیاری از مردان بیماری پایدار شده و برای بیش از ۱۲ ماه، بیماری‌ پیشرفتی نداشته است. گمان می‌کنم توانسته باشیم مردی را که PSA اش پس از سه ماه به صفر کاهش یافته و در ۲۲ دوره درمانی اینگونه باقی مانده است  را درمان کرده باشیم. بیماری او به تمامی ناپدید شده است"

 

بروندادها هنوز کارشناسی نشده است، پس برای باور کردن زود است . ولی ین نتایج این هفته در سمپوزیوم هدفهای مولکولی و درمان سرطان در مونیخ، آلمان در اختیار جامعه پزشکی قرار گرفت، تا موشکافانه بیشتر بررسی شود. 

 

این آزمایش‌ هنوز هم در حال انجام است، و پژوهش‌گران با گزینش و درمان بیماران بیشتری این کار را ادامه می‌دهند، بنابراین زمان زیادی اینکه این روند کامل شود، و دریابیم درمان نوین براستی چقدر امیدوار کننده است، نخواهیم داشت.

 

و به این خاطر که در ۲۰ تا ۳۰ درصد مردان دچار سرطان پروستات، پس از پنج سال بیماری باز می‌گردد، به یقین نمی‌توانیم بیش از اندازه هیجان زده شویم.

 

با وجود این‌که این روش درمانی، امید بخش است، نشانه‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است سرطان را به داروهای کنونی حساس‌تر کند.

 

برونداد آزمایش بر روی شش نفر از مردان از نظر یک پروتئین مرتبط با مقاومت به داروی enzalutamide مثبت بود - اما پس از درمان، این پروتئین ناپدید شده بود.

 

مشکل این است که پژوهش‌گران هنوز به یقین نمی‌دانند که کارکرد این درمان چگونه است. به نظر می‌رسد درگیر کردن پیام رسانی سلولی و بخشی از فرایند تقسیم سلولی باشد که دوز بالای تستوسترون سلولهای سرطان پروستات را تشویق می کند در DNA خودشان شکاف‌هایی به وجود آورند.

 

اما پیش از این که این درمان را بتوان به طور گسترده‌تر توصیه کرد پژوهش‌های بسیار بیشتری باید انجام شود.

 

Denmeade  گفت: "ما هنوز در گام های نخستین هستیم تا بفهمیم کارکرد این درمان چگونه است و چگونه آن را به در پارادایم درمان سرطان پروستات بگنجانیم".

 

از نظر عوارض جانبی، یک بیمار افزایش درد گزارش کرد، و دیگری در نگهداشتن ادرار مشکل داشت، اما به طور کلی، این دارو به خوبی تحمل شد - گرچه شمار  نمونه‌های درگیر در آزمایش تا کنون بیش از اندازه کم است که از اطمینان سخن بگوییم.

 

برای بدست آوردن دانسته‌های بیشتر،بزودی  یک کارآزمایی تصادفی در چند مرکز دیگر در آمریکا آغاز می‌شود، که BAT را با داروی رایج سرطان پروستات enzalutamide مقایسه کنند. ایشان امیدوارند ۱۸۰ شرکت کننده برای این آزمایش‌ها جذب کنند.

 

Denmeade  گفت: "اگر دریابیم تستوسترون بهتر است امیدوار خواهیم شد که به سوی آزمایش‌های بزرگتر برویم".

 

"مشکل ما این است که این دارو نیست که به یک شرکت داروسازی تعلق داشته باشد؛ بلکه تستوسترون جنسی است. بنابراین اجرای یک کارآزمایی بزرگتر برای پیش بردن این پژوهش شاید با مشکل بودجه روبرو شود."

شاید این ها را نیز بپسندید:

درمان سرطان پروستات بدون جراحی

آزمایش بیوپسی برای شناسایی زودهنگام سرطان

نانودیسک‌های نابودکننده تومورهای سرطانی

دوربین‌هایی برای تشخیص زود‌هنگام سرطان

تشخیص سرطان با گوشی هوشمند تلفن همراه

مایکروسافت می‌خواهد تا ده‌سال آینده سرطان را "درمان" کند!

آزمایش همگانی HPV برای غربالگری سرطان رحم

درمان سرطان خون و لنفوم

تشخیص سرطان از بازدم

لینک منبع خبر:

 
۱۵ آذر ۱۳۹۵
۲ دسامبر ۲۰۱۶-ساینس آلرت-FIONA MACDONALD |

اگر این خبر را پسندیدید "خوش خبریم" را به ۲ نفر از دوستانتان معرفی کنید : ارسال این خبر به دوستان

دیدگاه بازدیدکنندگان

ناشناس
۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
1
5

اگر این آزمایش ب نتیجه کامل برسد مشگل من هم حل میشه تشکر از جمع آوری این اطلاعات

ناشناس
۱۳۹۵/۱۰/۰۲
5
1
11

من پروستاتم بدخیم بوده جراحی رادیکال کردم وضع ام چی خواهد شد

مدیر سایت
۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
1
6

دوست عزیز و گرامی از اینکه مطالب تارنما را پیگیری میکنید سپاسگزاریم و از صمیم قلب برای شما آرزوی بهبودی و تندرستی کامل داریم. ما در این تارنما اخبار پیشرفت ها در دنیا را منتشر میکنیم و صلاحیت و دانش موردنیاز برای دادن مشاوره پزشکی را نداریم. خواهشمندیم در این امور با پزشکان خود مشاوره نمایید.

خسرو گشتایی
۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
1
8

من دیفرلین ۱۱/۲۵ ‌میلیگرم استفاده میکنم ایا این آمپول برای سرطان پروستات تا چه اندازه مواثر است

مدیر سایت
۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
3
6

جناب آقای خسرو ی عزیز. برای شما آرزوی بهبودی و تندرستی هرچه سریعتر داریم. ما در این تارنما اخبار پیشرفت ها در دنیا را منتشر میکنیم و صلاحیت و دانش موردنیاز برای دادن مشاوره پزشکی را نداریم. خواهشمندیم در این امور با پزشکان خود مشاوره نمایید

مقصود
۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
1
3

بسیار خوب است کا اطلاعات برای سلامتی خود پیدا کنیم آرزو یرای شفا همه مریضها را دارم چون در ایران بسیار گران است هم دارو هم دست مزد دکترها

Hossein
۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
1
4

قیمت ان چند میباشد برای چه مقدار باید مصرف گردد جهت پروستات بد خیم


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید